Arabic
Ukrainian
uk
Sluit dit zoekvak.

Helft zwangeren maakt zich zorgen over geld

Ruim de helft van de zwangere vrouwen en jonge moeders maakt zich zorgen over geld tijdens de zwangerschap. Dat blijkt uit onderzoek van 24Baby en Stichting Babyspullen onder (aanstaande) moeders. ‘’En dat terwijl we weten dat stress tijdens de zwangerschap een sterk negatief effect kan hebben op de ontwikkeling van baby’’, stelt Mary Kearney, directeur van Stichting Babyspullen.

Geldzorgen blijken een opvallend en veelvoorkomend probleem bij zwangere vrouwen en jonge moeders. Maar liefst 35% van de 1200 deelnemers aan het onderzoek geeft aan ‘soms’ of ‘meestal’ geldtekort te hebben aan het eind van de maand. Bijna de helft (48%) van de moeders noemt de hoge kosten voor kinderopvang als belangrijkste stressfactor.

‘’Uit onderzoek weten we dat de eerste 1000 dagen van een kind bepalend zijn voor de rest van het leven’’, vertelt Kearney. ‘’Deze cruciale periode van de ontwikkeling start al op het moment van de conceptie. Alle belangrijke organen en de hersenen worden aangelegd. Alles waar we baby in de eerste 1000 dagen aan blootgesteld wordt, heeft invloed op de kansen voor de rest van het leven. Armoedestress tijdens de zwangerschap en de vroege ontwikkeling is een aantoonbare negatieve factor voor de ontwikkeling van een kind.’’

Verrast door hoge kosten

Ruim 25% van de moeders geeft aan verrast te zijn door de kosten die bij het krijgen van een kind komen kijken. Zij geven aan voornamelijk te bezuinigen op luiers en billendoekjes (68%), kleding (37%) en poedermelk, door het zo lang mogelijk geven van borstvoeding (22%). Maar liefst 65% wordt financieel of met spullen geholpen door familie of vrienden.

‘’Dit onderzoek laat zien dat geldzorgen tijdens en na de zwangerschap een veelvoorkomend probleem zijn, waar wij ons zorgen over maken. Stichting Babyspullen is er voor (aanstaande) ouders die op of onder de armoedegrens leven. Wij bereiken nu ongeveer de helft van deze kwetsbare doelgroep, maar meer hulp is nodig’’, aldus Kearney.

Over Stichting Babyspullen

Iedere dag worden 35 baby’s in Nederland in armoede geboren. Stichting Babyspullen is er voor deze baby’s met een babystartpakket, gevuld met o.a. kleding, een kruik en verzorgingsproducten. Op Wereldarmoededag (17 oktober) starten we de campagne ‘een warme start’ om geld in te zamelen voor o.a. kruiken en dekens voor in de pakketten.

De spullen die in de babystartpakketten gaan, worden grotendeels gedoneerd door particulieren in Nederland en gesorteerd en gevouwen door vrijwilligers. Momenteel voorziet Stichting Babyspullen ca. 6000 baby’s die in armoede geboren worden van een pakket. De impact ligt daarmee op het snijvlak van armoedebestrijding, duurzaamheid en participatie. De stichting maakt een totale impact van 6.5 miljoen euro en recyclet jaarlijks ruim 55.000 kilo aan babyspullen.

Spread the love!

Altijd up-to-date blijven?