Waarom Stichting Babyspullen?

Op 12 maart 2012 namen Marjolijn en Gyula Hermus het besluit om de strijd aan te gaan met de harde waarheid. ‘Ik ben jong moeder geworden en kreeg toen veel hulp van familie, vrienden en buren. Daardoor was ik mij extra bewust van wat als je niet dat netwerk om je heen hebt. Hoe kom je dan aan al die spullen? 2 kindjes rijker, had ik heel veel spullen over. Ik zocht een plek waar ik alle verzamelde babyspullen kon brengen. Daar konden andere baby’s nog makkelijk een goede start mee maken, dacht ik zo. Tot mijn verbazing was er niet zo’n plek. En zo is het idee voor Stichting Babyspullen geboren, omdat elk kind recht heeft op een goede start’, aldus Marjolijn.

Met Stichting Babyspullen creëerden ze een plek waar gebruikte en nieuwe babyspullen worden verzameld voor (aanstaande) ouders die het financieel moeilijk hebben. Een voor Nederland nieuw initiatief. Medio 2018 hebben bijna 250 vrijwilligers zich aangesloten bij Stichting Babyspullen. En is er een breed netwerk van partners ontstaan. De Stichting verstrekt ondertussen jaarlijks rond de 4.000 gratis babystartpakketten aan (aanstaande) ouders in Nederland die het financieel moeilijk hebben.

Marjolijn

Onze missie

Stichting Babyspullen zet zich in om de effecten van armoede op baby’s en jonge kinderen te verminderen, omdat elk kind recht heeft op een goede start. We realiseren dit doel primair door het verstrekken van gratis babystartpakketten, bestaande uit nieuwe en gebruikte babyspullen, aan (aanstaande) ouders in Nederland. We werken met een team van betrokken en enthousiaste vrijwilligers in samenwerking met een netwerk van partners.

Onze visie

Iedere baby in Nederland is voorzien in de basisbehoeften en kan een goede start maken in het leven.

Doelstellingen

0
pakketten per jaar verstrekken binnen de doelgroep. Uiteindelijk 3973 pakketten verstrekt.

0
pakketten per jaar verstrekken binnen de doelgroep.

0
pakketten per jaar verstrekken binnen de doelgroep.

Waarom wij dat doen?

• 1 op de 9 kinderen in Nederland groeit op in armoede.
  • In grote steden is dat soms 1 op de 4 kinderen.
  • Jaarlijks worden maar liefst 19.000 baby’s onder de armoedegrens geboren.
  • Dat zijn maar liefst 50 baby’s per dag!

Hoe doet Stichting Babyspullen dit?

Stichting Babyspullen kan bestaan dankzij de inzet van de vele vrijwilligers en de giften (zowel financieel als in natura) van bedrijven en particulieren. Er is een aantal vaste donateurs en partners en ook via diverse fondsen komen inkomsten binnen. De opbrengsten van de inzamelpunten voldoen om het 3.973 gerealiseerde aantal pakketten van 2017 ruim te overtreffen.

Geld is vooral nodig om alles geregeld te krijgen. Daar komen vaste kosten bij kijken om de organisatie draaiende te houden. Het gaat hierbij om huisvestings-, logistieke en kantoorkosten (drukwerk, salarissen, pc’s, papier, postzegels etc.). Daarnaast is er ook geld nodig om schaarse goederen aan te schaffen die niet voldoende via de inzamelpunten worden gedoneerd, denk hierbij bijvoorbeeld aan dekens en kruiken.

Stichting Babyspullen zamelt gebruikte en nieuwe babyspullen in door een landelijk netwerk van inzamelpunten. Op deze inzamelpunten – hetzij bij particulieren, hetzij bij bedrijven – staan rode inzamelcontainers. Deze containers worden zodra ze vol zitten door het inzamelpunt geleegd bij het voorsorteercentrum of een opslagpunt. Transportvrijwilligers halen alle spullen door het hele land heen op en brengen ze naar het sorteer- en distributiecentrum in Heerhugowaard. Hier worden alle spullen uitgezocht en gesorteerd. Vervolgens worden de babystartpakketten samengesteld.

Er zijn twee soorten pakketten:

• pakket 1 (maat 50/56 – 62/68)
  • pakket 2 (maat 74/80 – 86/92)

Beide pakketten zijn te verkrijgen in een jongens en meisjes variant. De samenstelling bestaat onder andere uit kleding, verzorgingsproducten, speelgoed en beddengoed.

Wie heeft recht op een babypakket?

Stichting Babyspullen verstrekt de babyspullen aan minima-ouders. Dat zijn ouders die op of onder bijstandsniveau leven. Daarnaast hebben zij geen sociaal vangnet dat kan ondersteunen bij de aanschaf van de eerste babybenodigdheden.
De ouders gaan in gesprek met de samenwerkende hulpverlenende organisaties om te kijken of zij het beste geholpen zijn met een babystartpakket. Als dat zo is dan wordt een verwijsbrief ingevuld door de organisatie. Landelijk werken we inmiddels met meer dan 800 organisaties samen.

Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI)

Stichting Babyspullen heeft de status van een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Organisaties voor goede doelen die zijn erkend als Algemeen Nut Beogende Instellingen (ANBI) zijn volledig vrijgesteld van schenkbelasting en erfbelasting.

Voor meer informatie over de ANBI klik hier. Op de website van de Belastingdienst is hier meer over de ANBI te lezen.

Logo ANBI