Hulpverleningsinstanties

Een goede samenwerking met hulpverleningsinstanties is voor Stichting Babyspullen essentieel. Jullie staan als professionals in het werkveld en zien waar de grootste hulpbehoeften zijn. Jullie zijn degenen die op basis van de financiële situatie van je cliënt kunnen beoordelen of een babystartpakket van Stichting Babyspullen bij (aanstaande) ouders goed terechtkomt.

wordt donateur van stichting babyspullen
Voorwaarden

De babystartpakketten zijn bestemd voor (aanstaande) ouders die het financieel moeilijk hebben. Het gaat om ouders die op of onder de armoedegrens leven. De ouders ontvangen het pakket al tijdens de zwangerschap om stress en zorgen over de babyuitzet zoveel mogelijk te beperken. Dat is belangrijk omdat stress bij de moeder nadelige gevolgen kan hebben voor de hersenontwikkeling van de baby. Hier kun je daar meer over lezen.

Meer informatie over het aanvragen en verstrekken van babystartpakketten lees je in de Instructiekaart.

Samenwerking

Stichting Babyspullen zet zich in voor (aanstaande) ouders die het financieel moeilijk hebben. Het gaat om ouders die op of onder de armoedegrens leven en niet in staat zijn om hun kindje te voorzien in de basisbehoeften.

Bij Stichting Babyspullen vinden we het belangrijk dat onze babystartpakketten terecht komen bij de kinderen die onze hulp het hardst nodig hebben.  Een goede samenwerking met hulpverleningsorganisaties is daarbij essentieel. Als professionals van hulpverleningsorganisaties staan jullie in het werkveld en zien waar de grootste hulpbehoeften zijn. Jullie zijn degenen die op basis van de financiële situatie van je cliënt kunnen beoordelen of een babystartpakket van Stichting Babyspullen bij (aanstaande) ouders goed terechtkomt.

Om de samenwerking tussen Stichting Babyspullen en hulpverleningsorganisaties vorm te geven, hebben we een samenwerkingsverklaring opgesteld. Deze kun je lezen.

Hoe kun je als hulpverlener een babystartpakket aanvragen?

Je kunt een babystartpakket aanvragen via ons online aanvraagsysteem. Dit werkt als volgt:

Stap 1. Registreer jezelf als hulpverlener

Klik hier voor ons registratieformulier. Vul dit formulier in en registreer jezelf als aanvragende hulpverlener bij Stichting Babyspullen.

Heb je al eerder via het online systeem een babystartpakket aangevraagd? Meld dan direct je cliënt aan via de vooraankondiging (stap 2).

Stap 2. Vul de vooraankondiging in

Als je geregistreerd bent als hulpverlener, kun je een cliënt aanmelden. Je hebt ontvangt hiervoor, na je registratie, een link naar de vooraankondiging.

Stap 3. Wacht op toestemming van de cliënt

Om een pakketaanvraag te verwerken, moet Stichting Babyspullen gegevens van de cliënt opnemen in haar administratie. Zoals naam- en adresgegevens en gegevens van het kindje. Hiervoor is toestemming van de cliënt nodig. Daarom vragen wij, voordat je een aanvraag kunt indienen, eerst de cliënt om toestemming.

Stap 4. Vul het aanvraagformulier in

Zodra de cliënt ons toestemming heeft gegeven voor het registreren van zijn/haar gegevens ontvang je van ons een link naar het aanvraagformulier. Vul deze volledig in.

Stap 5. Wacht op beoordeling  van de aanvraag

Stichting Babyspullen beoordeelt de aanvraag. Wij kijken of de cliënt in aanmerking komt voor een babystartpakket. Op basis hiervan keuren we je aanvraag goed of af.

Stap 6. Vervolg na beoordeling van de aanvraag

Als je aanvraag is goedgekeurd stemmen we met je af op welke manier het babystartpakket aan de cliënt wordt aangeboden. Het pakket kan worden opgehaald in Heerhugowaard of tegen betaling worden verstuurd naar de cliënt.

Als je aanvraag is afgekeurd laten we weten wat de reden hiervoor is.

Let op: het eerste babystartpakket moet worden aangevraagd tijdens de zwangerschap -vanaf 20 weken zwangerschap- en het tweede pakket moet worden aangevraagd als de baby maat 62/68 heeft. Dit om te zorgen dat de volledige inhoud van het pakket kan worden gebruikt. Voorbeeld: als een kindje al maat 86 heeft, zou het tweede pakket voor het grootste gedeelte ongebruikt blijven en dat is niet de bedoeling. Daar kunnen we andere ouders weer mee helpen.

Indien nodig is het mogelijk om bijvoorbeeld prematuurkleding aan te vragen. Geef dit wel duidelijk aan op de verwijsbrief. Wil je meer weten over de mogelijkheden, neem dan contact met ons op via het contactformulier.

Close up father hands holding newborn baby, copy space background banner family concept
vierkant

Wanneer kun je een babystartpakket aanvragen?

Er zijn twee soorten babystartpakketten.

Babystartpakket 1 bevat kleding in maat 50/56 tot maat 62/68.

Babystartpakket 2 bevat kleding in maat 74/80 tot maat 86/92.

Babystartpakket 1 moet worden aangevraagd tijdens de zwangerschap. Dit kan vanaf 20 weken zwangerschap.

Babystartpakket 2 kan worden aangevraagd op het moment dat het kindje kledingmaat 62/68 draagt. Omdat het de bedoeling is dat de pakketten volledig gebruikt worden, kan het pakket niet meer worden aangevraagd als het kindje al een grotere kledingmaat dan 62/68 draagt.

Indien nodig is het mogelijk om bijvoorbeeld prematuurkleding aan te vragen. Geef dit wel duidelijk aan in de aanvraag Wil je meer weten over de mogelijkheden, neem dan contact met ons op via het contactformulier.

Wat zijn de kosten voor een babystartpakket?

Voor Stichting Babyspullen kost het 50 euro om een babystartpakket samen te stellen. Het pakket heeft in totaal een waarde van meer dan 300 euro.

Stichting Babyspullen verstrekt de pakketten gratis aan (aanstaande) ouders. De ouders kunnen een pakket na toekenning gratis bij ons ophalen in Heerhugowaard. Dit gebeurt op afspraak. Zij kunnen er ook voor kiezen om het pakket per post naar hun huisadres te laten sturen. Voor het verzenden van een pakket moeten we helaas wel kosten in rekening brengen. Deze kosten zijn € 6,95 per pakket.

Stichting Babyspullen werkt samen met een aantal gemeenten. Wonen de (aanstaande) ouders in deze gemeenten, dan betaalt de gemeente de verzendkosten voor hen.

Donaties

De vraag naar babystartpakketten neemt nog altijd toe. Daarom zijn donaties hard nodig en van harte welkom! Voor meer informatie, klik hier.

Vraag je als organisatie veel babystartpakketten aan? Dan waarderen wij het enorm als je ook een (financiële) bijdrage wilt doen.
Zo kunnen we alle aanvragen in behandeling blijven nemen. Meer informatie lees je hier.

Samenwerkingsverklaring Stichting Babyspullen & Hulpverleningsinstanties

Stichting Babyspullen maakt van nieuwe en gebruikte babyspullen babystartpakketten. Deze pakketten verstrekt de stichting gratis aan (aanstaande) ouders in Nederland die het financieel moeilijk hebben. De stichting heeft hiermee tot doel kinderen die in armoede worden geboren een goede start in het leven te geven.

Voor de verstrekking van de babystartpakketten werkt Stichting Babyspullen samen met hulpverleningsorganisaties. Deze hulpverleningsorganisaties zijn betrokken bij de zorg voor (aanstaande) (ouders van) kinderen die in armoede worden geboren.

Hierbij nemen beide partijen het volgende in acht:

1. De doelgroep van Stichting Babyspullen zijn (aanstaande) ouders leven op of onder de armoedegrens. Zij zijn niet in staat zijn om hun kindje te voorzien in de basisbehoeften.
  2. Om ervoor te zorgen dat de babystartpakketten bij de juiste cliënten terecht komen is het belangrijk dat de hulpverleningsorganisaties inzicht hebben in de financiële situatie van de cliënt.
  3. Stichting Babyspullen heeft geen inkomenseisen opgesteld voor het ontvangen van een babystartpakket. Zij rekent op de integriteit van de hulpverleningsorganisaties bij het aanvragen van een babystartpakket. Deze organisaties beoordelen, als verlengstuk van Stichting Babyspullen, of (aanstaande) ouders behoren tot de doelgroep van Stichting Babyspullen.
  4. De hulpverleningsorganisaties spannen zich naar hun beste vermogen in om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de (financiële) situatie van de (aanstaande) ouders. Zo zorgen zij er samen met Stichting Babyspullen voor dat de babystartpakketten terechtkomen bij de kinderen die ze het hardst nodig hebben.

Met ondertekening van het aanvraagformulier voor een babystartpakket verklaart de betreffende hulpverleningsorganisatie (of hulpverlener namens de hulpverleningsorganisatie) integer om te gaan met het aanvragen van de babystartpakketten zoals hierboven beschreven. De organisatie verklaart te handelen in de geest van de doelstelling van Stichting Babyspullen.