Hulpverleningsinstaties

Een goede samenwerking met hulpverleningsinstanties is voor Stichting Babyspullen essentieel. Jullie staan als professionals in het werkveld en zien waar de grootste hulpbehoeften zijn. Jullie zijn degenen die op basis van de financiële situatie van je cliënt kunnen beoordelen of een babystartpakket van Stichting Babyspullen bij (aanstaande) ouders goed terechtkomt.

Voorwaarden

De babystartpakketten zijn bestemd voor (aanstaande) ouders die het financieel moeilijk hebben. Het gaat om ouders die op of onder de armoedegrens leven. De ouders ontvangen het pakket al tijdens de zwangerschap om stress en zorgen over de babyuitzet zoveel mogelijk te beperken. Dat is belangrijk omdat stress bij de moeder nadelige gevolgen kan hebben voor de hersenontwikkeling van de baby. Hier kun je daar meer over lezen.

Meer informatie over het aanvragen en verstrekken van babystartpakketten lees je in de Instructiekaart.

Pakket aanvragen

Je kunt een babystartpakket aanvragen door de verwijsbrief volledig in te vullen en te ondertekenen, en indien mogelijk te voorzien van een stempel. Stuur de brief vervolgens, als ingescande bijlage, per e-mail of per post:

Stichting Babyspullen
Nijverheidsplein 2F
1704 RB Heerhugowaard

Let op: het eerste babystartpakket moet worden aangevraagd tijdens de zwangerschap en het tweede pakket moet worden aangevraagd als de baby maat 62/68 heeft. Dit om te zorgen dat de volledige inhoud van het pakket kan worden gebruikt. Voorbeeld: als een kindje al maat 86 heeft, zou het tweede pakket voor het grootste gedeelte ongebruikt blijven en dat is niet de bedoeling. Daar kunnen we andere ouders weer mee helpen.

Indien nodig is het mogelijk om bijvoorbeeld prematuurkleding aan te vragen. Geef dit wel duidelijk aan op de verwijsbrief. Wil je meer weten over de mogelijkheden, neem dan contact met ons op via het contactformulier.

Close up father hands holding newborn baby, copy space background banner family concept
vierkant

Kosten

De pakketten zijn gratis voor (aanstaande) ouders. Het pakket heeft in totaal een waarde van meer dan 300 euro. Een pakket kost Stichting Babyspullen 50 euro. Gelet op de toenemende vraag naar babystartpakketten, zijn donaties dan ook hard nodig en van harte welkom! Voor meer informatie, klik hier.

De (aanstaande) ouders kunnen een pakket na toekenning op afspraak gratis bij ons ophalen in Heerhugowaard. Voor het verzenden van een pakket moeten we helaas wel kosten in rekening brengen. Hiervoor dienen (aanstaande) ouders € 6,95 per pakket te betalen. Er zijn een aantal gemeenten waar we mee samenwerken. Wonen de (aanstaande) ouders in deze gemeenten, dan betalen ze geen verzendkosten.

Samenwerken met Stichting Babyspullen

Om met Stichting Babyspullen te kunnen samenwerken, is het belangrijk dat jullie als (hulpverlenende) instantie inzicht hebben in de financiële situatie van de cliënt, zeker weet dat het pakket goed terechtkomt en hard nodig is om het kindje een goede start te geven. We hebben één en ander verwoord in onderstaande samenwerkingsverklaring tussen Stichting Babyspullen en hulpverleningsinstanties.

Samenwerkingsverklaring Stichting Babyspullen & Hulpverleningsinstanties

Stichting Babyspullen maakt van nieuwe en gebruikte babyspullen babystartpakketten. Deze pakketten verstrekt de stichting via diverse hulpverleningsinstanties gratis aan (aanstaande) ouders in Nederland die het financieel moeilijk hebben. De stichting heeft hiermee tot doel kinderen die in armoede worden geboren een goede start in het leven te geven.

1. Voor de verstrekking van de pakketten werkt de stichting samen met hulpverleningsinstanties die betrokken zijn bij de zorg voor (aanstaande) (ouders van) kinderen die in armoede worden geboren. Veelal gaat het hierbij om (aanstaande) ouders die op of onder bijstandsniveau leven en niet in staat zijn om hun kindje te voorzien in hun basisbehoeften.
  2. De stichting heeft geen inkomenseisen opgesteld voor het ontvangen van een babystartpakket. Stichting Babyspullen rekent op de integriteit van de hulpverleningsinstanties. Zij beoordelen, als verlengstuk van de organisatie, of (aanstaande) ouders op of onder de armoedegrens leven en of deze ouders niet beschikken over een netwerk waar ze op kunnen terugvallen. Zij spannen zich naar hun beste vermogen in om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de (financiële) situatie van de (aanstaande) ouders, zodat de babystartpakketten terechtkomen bij de kinderen die ze het hardst nodig hebben.
  3. Met ondertekening van het aanvraagformulier verklaart de betreffende hulpverleningsinstantie (of hulpverlener namens de hulpverleningsinstantie) integer om te gaan met het verstrekken van de babystartpakketten en altijd te handelen in de geest van de doelstelling van Stichting Babyspullen.

Als je als organisatie veel pakketten aanvraagt, zouden we het heel erg waarderen als hierin een (financiële) bijdrage kan worden geleverd, zodat we alle aanvragen in behandeling kunnen nemen. Meer informatie lees je hier.