Informatie voor hulpverleningsinstanties

Een goede samenwerking met hulpverleningsinstanties is voor Stichting Babyspullen essentieel. Zij zien als professionals in het werkveld waar de grootste hulpbehoeften zijn. Ook zijn zij degenen die op basis van de financiële situatie van de cliënt kunnen beoordelen of een babystartpakket van Stichting Babyspullen bij (aanstaande) ouders goed terechtkomt.

Om de samenwerking tussen Stichting Babyspullen en hulpverleningsorganisaties vorm te geven, werken we met een samenwerkingsverklaring (zie onderaan deze pagina).

Afbeelding door met spullen

Direct aanvragen

Als je al geregistreerd staat als hulpverlener en een account bij onze community hebt, kun je via onderstaande knop direct inloggen en een babystartpakket aanvragen.

Eerste aanvraag? Dan is het nodig dat je jezelf eerst als hulpverlener registreert en een account aanmaakt bij onze community

Op welk moment aanvragen

Er zijn twee soorten babystartpakketten.

1. Babystartpakket 1 bevat kleding in maat 50/56 tot maat 62/68.
  2. Babystartpakket 2 bevat kleding in maat 74/80 tot maat 86/92.

Babystartpakket 1 wordt aangevraagd tijdens de zwangerschap. Dit kan vanaf 20 weken zwangerschap.

Babystartpakket 2 kan worden aangevraagd tot op het moment dat het kindje kledingmaat 62/68 draagt. Omdat het de bedoeling is dat de pakketten volledig gebruikt worden, kan het pakket niet meer worden aangevraagd als het kindje al een grotere kledingmaat draagt.

Voorwaarden

De babystartpakketten zijn bestemd voor (aanstaande) ouders die het financieel moeilijk hebben. Het gaat om ouders die op of onder de armoedegrens leven. De ouders ontvangen het pakket al tijdens de zwangerschap om stress en zorgen over de babyuitzet zoveel mogelijk te beperken.

De stichting heeft geen inkomenseisen opgesteld voor het ontvangen van een babystartpakket. Stichting Babyspullen rekent op de integriteit van de hulpverleningsinstanties. Zij beoordelen, als verlengstuk van de organisatie, of (aanstaande) ouders op of onder de armoedegrens leven en of deze ouders niet beschikken over een netwerk waar ze op kunnen terugvallen.

Hoe vraag je een babystartpakket aan?

Stichting Babyspullen werkt met een community. Daarvoor is het nodig je eenmalig te registreren via een login. Dat gaat als volgt in zijn werk:

Stap 1. Registreer jezelf als hulpverlener*

Via deze link kom je bij de community. Daar registreer je jezelf als aanvragende hulpverlener bij Stichting Babyspullen maak je een account aan. Daarna ontvang je een login. Bewaar je login goed. Elke keer dat je een babystartpakket wilt aanvragen, heb je de login nodig om in te loggen bij de community.

Stap 2. Vraag een babystartpakket aan**

Is het aanmaken van het account gelukt? Dan kun je daarna met je login inloggen bij de community en zelf een of meerdere babystartpakketten aanvragen. Vervolgens ontvang je binnen 1 week een e-mail waarin staat dat je aanvraag is goedgekeurd of afgewezen. Is je aanvraag afgewezen? Dan vertellen we je ook waarom.

Stap 3. Inloggen om de status van je aanvraag te controleren

Nadat je aanvraag van het babystartpakket is goedgekeurd, kun je in de community inloggen om de status van je aanvraag te bekijken. Wil je cliënt weten wanneer het babystartpakket wordt bezorgd? Dan kan je dat in de community opzoeken.

*Sta je al als hulpverlener bij Stichting Babyspullen geregistreerd via het systeem dat we vroeger gebruikten? Dan kan je ons per mail vragen om je account voor je te activeren. Dan ontvang je van ons een login waarmee je meteen een babystartpakket kan aanvragen. Stuur een mail om je bestaande account om te zetten.

*Prematuurkleding. Indien nodig is het mogelijk om prematuurkleding aan te vragen. Dat kan je aangeven tijdens het aanvragen van een babystartpakket in de community.

De kosten van een babystartpakket

Voor Stichting Babyspullen kost het 50 euro om een babystartpakket samen te stellen. Het pakket heeft in totaal een waarde van meer dan 300 euro.

Stichting Babyspullen verstrekt de pakketten gratis aan (aanstaande) ouders. De ouders kunnen een pakket na toekenning gratis bij ons ophalen in Heerhugowaard. Dit gebeurt op afspraak. Zij kunnen er ook voor kiezen om het pakket per post naar hun huisadres te laten sturen. Voor het verzenden van een pakket moeten we helaas wel kosten in rekening brengen. Deze kosten zijn € 6,95 per pakket.

Stichting Babyspullen werkt samen met een aantal gemeenten. Wonen de (aanstaande) ouders in deze gemeenten, dan betaalt de gemeente de verzendkosten voor hen.

Vraag je als organisatie veel babystartpakketten aan? Dan waarderen wij het enorm als je ook een (financiële) bijdrage wilt doen. Zo kunnen we alle aanvragen in behandeling blijven nemen. Meer informatie lees je hier.

Samenwerkingsverklaring Stichting Babyspullen & Hulpverleningsinstanties

Stichting Babyspullen maakt van nieuwe en gebruikte babyspullen babystartpakketten. Deze pakketten verstrekt de stichting gratis aan (aanstaande) ouders in Nederland die het financieel moeilijk hebben. De stichting heeft hiermee tot doel kinderen die in armoede worden geboren een goede start in het leven te geven.

Voor de verstrekking van de babystartpakketten werkt Stichting Babyspullen samen met hulpverleningsorganisaties. Deze hulpverleningsorganisaties zijn betrokken bij de zorg voor (aanstaande) (ouders van) kinderen die in armoede worden geboren.

Hierbij nemen beide partijen het volgende in acht:

1. De doelgroep van Stichting Babyspullen zijn (aanstaande) ouders leven op of onder de armoedegrens. Zij zijn niet in staat zijn om hun kindje te voorzien in de basisbehoeften.
  2. Om ervoor te zorgen dat de babystartpakketten bij de juiste cliënten terecht komen is het belangrijk dat de hulpverleningsorganisaties inzicht hebben in de financiële situatie van de cliënt.
  3. Stichting Babyspullen heeft geen inkomenseisen opgesteld voor het ontvangen van een babystartpakket. Zij rekent op de integriteit van de hulpverleningsorganisaties bij het aanvragen van een babystartpakket. Deze organisaties beoordelen, als verlengstuk van Stichting Babyspullen, of (aanstaande) ouders behoren tot de doelgroep van Stichting Babyspullen.
  4. De hulpverleningsorganisaties spannen zich naar hun beste vermogen in om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de (financiële) situatie van de (aanstaande) ouders. Zo zorgen zij er samen met Stichting Babyspullen voor dat de babystartpakketten terechtkomen bij de kinderen die ze het hardst nodig hebben.

Met ondertekening van het aanvraagformulier voor een babystartpakket verklaart de betreffende hulpverleningsorganisatie (of hulpverlener namens de hulpverleningsorganisatie) integer om te gaan met het aanvragen van de babystartpakketten zoals hierboven beschreven. De organisatie verklaart te handelen in de geest van de doelstelling van Stichting Babyspullen.