Sinds de oprichting van Stichting Babyspullen in 2012 neemt de vraag naar babystartpakketten elk jaar toe. Zo hard, dat we het financieel niet meer kunnen bijhouden. De vraag naar pakketten is op dit moment groter dan het aantal pakketten dat wij kunnen betalen. Daarom moeten we maatregelen nemen: we kunnen (tijdelijk) minder babystartpakketten uitgeven. Lees hier wat dat voor jou als hulpverlener of (aanstaande) ouder betekent. En hoe wij ondertussen ons uiterste best doen om de financiën weer op orde te krijgen. Zodat we alle baby’s die dat nodig hebben kunnen blijven helpen. Omdat elk kind recht heeft op een goede start!

Het aantal aanvragen voor babystartpakketten is op dit moment groter dan wat wij kunnen betalen

Sinds de start van Stichting Babyspullen in 2012 vragen elk jaar meer mensen een babystartpakket aan. Maar in het afgelopen jaar zijn onze financiële middelen juist afgenomen. Dat komt doordat er een belangrijke sponsor én een subsidieregeling zijn weggevallen. Daardoor lopen wij nu tegen onze grenzen aan. We krijgen op dit moment meer aanvragen voor babystartpakketten dan wij kunnen betalen.

We kunnen (tijdelijk) minder babystartpakketten uitgeven

Om niet kopje onder te gaan moeten we maatregelen nemen. Dit betekent dat we op dit moment (tijdelijk) minder babystartpakketten kunnen uitgeven dan we zouden willen. Iedereen die een babystartpakket aanvraagt komt op een wachtlijst. Om zoveel mogelijk ouders toch op tijd te kunnen helpen, gebruiken we de volgende regels:

• babystartpakket 1: we kijken naar de datum waarop de moeder is uitgerekend om te bevallen. Aan moeders die zijn uitgerekend vóór 1 maart 2020 proberen we dit jaar, in 2019, nog een pakket te versturen. Aan moeders die zijn uitgerekend ná 1 maart 2020 sturen we volgend jaar, in 2020, een pakket. Dit kan natuurlijk alleen zolang wij nog voldoende pakketten op voorraad hebben.
  • babystartpakket 2: we versturen het pakket op een iets later moment. Namelijk niet meer direct nadat de aanvraag is goedgekeurd, maar op het moment dat het kindje twee maanden oud is. Ook dit kan alleen zolang wij nog voldoende pakketten op voorraad hebben.
    Op deze manier hopen we dat zoveel mogelijk ouders toch op het juiste moment een pakket van ons krijgen.

Vooral bij babystartpakket 2 lopen we op dit moment tegen problemen aan. Een aantal spullen in dit pakket, zoals jasjes, rompers in maat 86-92, broeken en maillots, krijgen we onvoldoende gedoneerd. Omdat er op dit moment ook niet genoeg geld is om deze spullen nieuw te kopen, kunnen we deze pakketten niet meer goed vullen. Het kan dus zijn dat we, ondanks de maatregelen die we al nemen, dit pakket niet (op tijd) kunnen leveren.

Ouders uit gemeenten die betalen voor de babystartpakketten zijn verzekerd van een pakket

Een aantal gemeenten werkt samen met Stichting Babyspullen. Zij betalen voor de babystartpakketten die wij naar ouders in hun gemeente opsturen. Ouders die in deze gemeenten wonen zijn verzekerd van een pakket. Dit geldt natuurlijk alleen zolang hun aanvraag valt binnen het aantal pakketten dat de gemeente vergoedt. Komen er vanuit deze gemeenten méér aanvragen dan dat er worden vergoed, dan komen deze ouders net als iedereen op een wachtlijst.

Wat betekent dit voor jou als hulpverlener of (aanstaande) ouder?

In het onderstaande schema kun je opzoeken hoe het er op dit moment voor jou voorstaat. Wordt je pakket direct verzonden, of is er een wachttijd?
In alle gevallen ontvang je een bericht zodra wij het pakket verzenden.

Stichting Babyspullen - Tijdelijk minder babystartpakketten

We zoeken volop naar mogelijkheden om weer op krachten te komen

Hoewel het financieel tegenzit laten we het hoofd natuurlijk niet hangen. We zoeken continu naar mogelijkheden om de financiën weer op orde te krijgen. Zo proberen we zoveel mogelijk samen te werken met het Rijk en gemeenten. Daarnaast zijn we actief op zoek naar nieuwe donateurs en sponsoren. We hopen op deze manier veel nieuwe mensen enthousiast te maken voor het werk van Stichting Babyspullen. Zodat we alle baby’s die dat nodig hebben kunnen blijven helpen. Want elk kind heeft recht op een goede start!

“WE HEBBEN ALS STICHTING EERDER MET TEGENSLAGEN TE MAKEN GEHAD. WE LATEN ONS OOK DIT KEER NIET UIT HET VELD SLAAN. DAARVOOR IS DIT WERK TE BELANGRIJK!”

Oprichtster Marjolijn Hermus

Help jij Stichting Babyspullen uit de brand?

Word donateur of steun ons met je bedrijf als vriend of sponsor! Met jouw bijdrage geven wij zoveel mogelijk baby’s de goede start die zij verdienen.