Stichting Babyspullen Jaaroverzicht 2018

Het nieuwe jaar is alweer even onderweg, maar voordat we ons vol op 2019 storten, willen we toch nog even terugkijken op 2018. Want hoe verging het Stichting Babyspullen het afgelopen jaar? Op welke acties kunnen we terugkijken, hoe staat het ervoor met ons sorteer- en distributiecentrum en wat gebeurde er op zakelijk gebied? Dat hebben we hier nog even kort op een rijtje gezet.

Succesvolle acties – niet mogelijk zonder de hulp van vrijwilligers

• Drie keer per jaar organiseren we actieweken met verschillende thema’s. Deze weken leveren veel extra enthousiaste vrijwilligers op. Dit jaar hebben we door de grote hoeveelheid werk wat er lag een extra actieweek georganiseerd, waar ook weer veel extra vrijwilligers op afkwamen.
  • Vanaf het begin van het bestaan van Stichting Babyspullen doen we al mee met NLdoet, een leuke manier om Stichting Babyspullen bij een groter publiek onder de aandacht te brengen. Meestal zitten beide dagen binnen no-time vol door hulp van De Waaier.
  • Afgelopen jaar hebben we op de dag voor Moederdag voor het eerst een landelijke boodschappenactie gehouden. Het was megasucces; er is voor meer dan 5.000 euro aan nieuwe spullen ingezameld. Daarom is besloten dat dit een jaarlijks terugkerend evenement wordt.
  • Op 27 oktober is er in Groningen en Wijk bij Duurstede voor het eerst een sorteerdag gehouden. Hierbij is heel veel extra voorgesorteerd, en daar zijn we in Heerhugowaard heel erg blij mee. Dat maakt dat wij onze voorraad makkelijker kunnen aanvullen en daardoor makkelijker pakketten kunnen maken.
  • Op 22 december hebben Soroptimisten Alkmaar babyspullen voor ons ingezameld, ook hier waren we superblij mee!

Ontwikkelingen bij ons sorteer- en distributiecentrum in Heerhugowaard

• In juni is de verdiepingsvloer verstevigd. Hierdoor kunnen we nu eindelijk de vloer gaan gebruiken. Dit is mogelijk gemaakt door een donatie van Louisastichting!
  • Het aantal pakketten in achterstand was 100+! door een tekort aan specifieke items. Vooral het tweede babystartpakket voor meisjes is heel erg moeilijk te maken, omdat we daar veel spullen voor missen.
  • Op 10 december – D-day met KLM – is het volledige interne logistieke proces gewijzigd! In plaats van te moeten grofsorteren, kunnen we nu voorsorteren op item (hierdoor vervalt een stap in proces), maar kunnen we ook in één keer goed sorteren op kwaliteit. Uiteindelijk moet het heel makkelijk en duidelijk worden waar het meeste behoefte aan is, bijvoorbeeld het vouwen van de kleding. Ook komt er een basisvoorraad pakketten, zodat meteen duidelijk is welke pakketten er moeten worden gemaakt. Het gaat nog even duren voordat het helemaal werkt zoals gepland.

Ontwikkelingen op het gebied van Marketing & Communicatie

• De Luxe campagne, die begon op 17 oktober, heeft 33 webshopdonaties opgeleverd.
  • Op 15 november is onze geheel nieuwe website gelanceerd.
  • Al ons drukwerk is herzien, met heel veel dank aan Mariska Middelbeek voor de teksten en Wij zijn MEO voor de vormgeving.
  • We wonnen de eerste prijs bij Actie Warm Hart van KRO-NCRV. Dat heeft ons € 10.000 opgeleverd. Met dit geld zijn de nieuwe stellingen gebouwd en hebben wij heel veel schaarse items ingekocht.

Zakelijke ontwikkelingen – donaties, samenwerkingen en sponsoren

• We hebben een geweldige donatie ontvangen van Jollein, maar liefst veertien! Pallets met beddengoed, slaapzakken, dekens, hydrofiele doeken en nog veel meer! Sinds de donatie hebben we bijna geen beddengoed meer hoeven inkopen, alleen nog maar moltons.
  • We zijn een samenwerking aangegaan met Mamaloes. Het begon ooit met het plaatsen van inzamelbakken in de vier winkels van Mamaloes en een ambassadeurschap voor Stichting Babyspullen. In het nieuwe jaar zullen we nog veel meer over de nieuwe samenwerking kunnen vertellen. Houd ons in de gaten voor de nieuwste ontwikkelingen.
  • Onze zoektocht naar nieuwe sponsoren ging stug door. En nog steeds zijn we op zoek naar sponsoren die ons financieel willen bijstaan, zodat we nog meer kinderen een goede start kunnen geven!

En wat deden we nog meer in 2018?

• We openden negen voorsorteercentra en zouden er graag in elke provincie eentje willen hebben. Op die manier kunnen we de toenemende stroom aan spullen beter aan en kunnen we de spullen in Heerhugowaard makkelijker verwerken.
  • We zijn een samenwerking aangegaan met negen gemeenten! Deze gemeenten betalen de pakketkosten, waardoor we de pakketten gratis kunnen verzenden.
  • We kregen bezoek van Tessa Roseboom over het belang van de 1000 eerste dagen na conceptie. Ook schreef Tessa een gastblog voor op onze website.

Terugkijkend op de hele lijst hierboven is er in 2018 heel veel moois gebeurt. En dit was slechts een overzicht van de hoogtepunten. Zo hebben we onszelf ook overtroffen wat betreft het aantal babystartpakketten dat we hebben verstrekt. In december kwam het aantal boven de 5.000, terwijl we uitgingen van 4.000 We zijn heel benieuwd wat 2019 ons weer voor moois gaat brengen! Op naar de 6.000 babystartpakketten!