7 Jaar Stichting Babyspullen

7 jaar Stichting Babyspullen:
al duizenden baby’s een goede start

Op 12 maart 2019 bestaat Stichting Babyspullen zeven jaar. In die tijd is de Stichting gegroeid van een kleinschalig initiatief op een zolderkamer naar een professionele organisatie. De afgelopen jaren hielpen zij duizenden baby’s, geboren in armoede, om een goede start te maken in het leven. Wat is er in de afgelopen periode gebeurd, en wat is er nodig voor de toekomst? Initiatiefneemster en directrice Marjolijn Hermus vertelt.

Ons doel: een goede start voor kinderen in armoede

Eén op de negen kinderen in Nederland groeit op in armoede. Marjolijn: “Die situatie geeft veel stress voor (aanstaande) ouders en daarmee ook voor hun kinderen. Terwijl het juist zo belangrijk is om samen een goede en ontspannen start te kunnen maken. Het helpt om dan in ieder geval de basisbenodigdheden op orde te hebben. Dat proberen we te bereiken met onze babystartpakketten.”

Zeven jaren van groei

In de afgelopen zeven jaar heeft Stichting Babyspullen een enorme groei doorgemaakt. Waar in de begintijd spullen werden ingezameld via familie en vrienden, zijn er nu ruim 230 inzamelpunten door heel Nederland. Dat er zoveel spullen worden ingezameld, betekent ook dat er steeds meer babystartpakketten kunnen worden gemaakt. Marjolijn: “In 2012 begonnen we met 300 pakketjes. Dat waren toen nog kleine doosjes. In 2018 verstrekten we ruim 5.000 complete babystartpakketten. In totaal hebben we in de afgelopen zeven jaar ruim 15.000 babystartpakketten verstrekt. Een resultaat om trots op te zijn!” Met de groei van het aantal inzamelpunten en babystartpakketten voldeed de zolderkamer al snel niet meer. De hoofdlocatie van de Stichting verhuisde daarom een aantal maal. Sinds 2016 bevindt deze zich in een professioneel sorteer- en distributiecentrum op een bedrijventerrein in Heerhugowaard.

Vrijwilligers houden de stichting draaiende

Ook het aantal vrijwilligers dat zich enthousiast inzet voor dit goede doel neemt nog elk jaar toe. Marjolijn: “We begonnen met zijn drieën: ikzelf, mijn man Gyula en onze goede vriendin Leonel. Al gauw kwam Nanda daarbij, die ik ontmoette via een oproepje op Marktplaats. Zij werkt nog altijd voor ons!” Daarnaast zetten op dit moment ruim 240 vrijwilligers zich voor Stichting Babyspullen in. Ze zijn te vinden in alle schakels van het proces: van inzamelen, (voor)sorteren en transport tot coördinatie, marketing en communicatie.

Een professionele organisatie

Met de groei van Stichting Babyspullen is ook het werk professioneler geworden. Marjolijn: “In het afgelopen jaar hebben we de interne logistiek onder de loep genomen. Mariken Rijpert van KLM en haar team ondersteunden ons hierbij. Zij adviseerde ons hoe we het proces efficiënter in kunnen richten. We sorteren nu op een andere manier voor, waardoor we in dezelfde ruimte meer voor elkaar krijgen. Ons sorteer- en distributiecentrum is nu zo ingericht dat we tot wel 10.000 babystartpakketten per jaar kunnen samenstellen. Dat moet voor de komende jaren voldoende zijn!” Naast het voorsorteerproces werd ook de communicatie aangepakt. Marjolijn: “In 2018 lanceerden we een geheel nieuwe website en voorzagen we ons drukwerk van een nieuw en modern jasje.”

Op naar voorsorteercentra in elke provincie

De grote groei van de Stichting vraagt echter nog meer aanpassingen. Marjolijn: “Op dit moment zijn er een aantal dingen die ons echt verder kunnen helpen. Allereerst willen we graag het aantal voorsorteercentra uitbreiden. In de ideale situatie sorteren we de spullen die binnenkomen via de inzamelpunten eerst voor op locatie voordat ze naar het sorteer- en distributiecentrum in Heerhugowaard komen. Op dit moment hebben we voorsorteercentra in zeven van de twaalf provincies in Nederland. Dat is eigenlijk niet voldoende. Hierdoor komen veel babyspullen ongesorteerd aan in Heerhugowaard. Dat geeft een flinke werkdruk voor de vrijwilligers daar. Het zou ontzettend fijn zijn als er in alle provincies ten minste één voorsorteercentrum is.”

Meer naamsbekendheid om nog meer mensen te bereiken

Daarnaast is het belangrijk dat de Stichting meer naamsbekendheid krijgt. Alleen op die manier kan zij nog meer mensen bereiken. Het gaan dan zowel om (aanstaande) ouders en hulpverleningsorganisaties als om partners en gemeenten om mee samen te werken. Marjolijn: “Als mensen horen over het werk dat Stichting Babyspullen doet, zijn ze hier vaak van onder de indruk en willen ze ons graag steunen. Maar het is dan wel belangrijk dat ze eerst weten van ons bestaan.”

“Stoppen met groeien is geen optie!”

Gezocht: een hoofdsponsor!

Tot slot is Stichting Babyspullen dringend op zoek naar een hoofdsponsor. Marjolijn: “Naast de inzet van onze vrijwilligers en partners hebben we ook een stevige financiële basis nodig. Om de Stichting draaiende te houden maken we een aantal vaste, noodzakelijke kosten. Denk aan kosten voor huisvesting, logistiek en de aanschaf van schaarse artikelen. Hoe groter we worden, hoe hoger deze kosten zijn. En stoppen met groeien is geen optie! Het is en blijft belangrijk om zoveel mogelijk kinderen een goede start te geven.”

Heb je interesse om een voorsorteercentrum te starten, wil je je inzetten om de naamsbekendheid van Stichting
Babyspullen vergroten, óf wil je onze nieuwe hoofdsponsor worden? We horen graag van je!
Neem direct contact op of kijk eerst nog even rond op de website.
Informatie over voorsorteercentra:
Informatie over het vergroten van de naamsbekendheid:
Informatie over sponsoring: