SBS 5 jaar

Heerhugowaard, 13 maart 2017

Stichting Babyspullen bestaat 5 jaar!
Aandacht voor ‘vergeten’ groep kinderen die opgroeit in armoede

Op 12 maart 2012 zag Stichting Babyspullen officieel het levenslicht op de zolderkamer van oprichtster Marjolijn Hermus. Vijf jaar later is de stichting uitgegroeid tot een professionele organisatie die tot nu toe 6.726 babystartpakketten heeft verstrekt. In deze pakketten zit alles wat ouders nodig hebben voor de verzorging van hun kindje tot het ongeveer twee jaar is. ‘1 op de 9 kinderen in Nederland groeit op in armoede. In grote steden is dat zelfs 1 op de 4. Hoewel er binnen de politiek en in de media de laatste tijd steeds meer aandacht is voor kinderarmoede, wordt de groep kinderen in de leeftijd van 0 tot 4 jaar hierbij vaak over het hoofd gezien’, aldus Marjolijn Hermus.

Oproep aan gemeenten en landelijke overheid
Stichting Babyspullen maakt zich bij gemeenten en landelijke overheid juist hard voor deze groep ‘vergeten’ kinderen. Een ‘vergeten’ groep omdat gemeenten zich in hun armoedebeleid veelal richten op kinderen van 4 tot 18 jaar. ‘Juist in de eerste jaren van het leven wordt de basis gelegd voor een goede hechting. Minder stress bij ouders – bijvoorbeeld door de babystartpakketten waarmee ze kunnen voorzien in de basisbehoeften van hun kindje – draagt bij aan deze hechting. Dit bevordert de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind. Bij gemeenten en landelijke overheid, maar ook bij de Kinderombudsman brengen wij deze groep actief onder de aandacht’, vertelt Hermus vol passie. ‘Wij pleiten voor een praktische en gerichte aanpak. Een eerste stap is dat ieder kind dat in armoede wordt geboren een babystartpakket zou moeten krijgen.’

Hoe het allemaal begon
De stichting zag al ruim voor 2012 het levenslicht. Hermus: ‘In 2010 ontstond het idee voor Stichting Babyspullen. Na de geboorte van ons tweede kindje hadden wij steeds meer spullen over. Toen wij ons eerste kindje verwachtten hadden wij het zelf niet breed, maar met hulp van familie en vrienden was de babyuitzet binnen no-time compleet. Tijdens mijn zwangerschappen was ik mij er erg van bewust hoe lastig het is om een babyuitzet te verzamelen als je geen netwerk en/of middelen hebt om op terug te vallen. Daarom wilden wij heel graag iets goeds mee doen met onze babyspullen.’

Dankbaar, maar nog niet klaar
Hermus besluit: ‘We hebben al veel bereikt de afgelopen jaren, maar we zijn er nog lang niet! We zijn enorm dankbaar voor alle meer dan 140 vrijwilligers en de giften, zowel financieel als in natura, die we de afgelopen jaren van particulieren en bedrijven mochten ontvangen. De stichting is volledig afhankelijk van giften. Zonder deze steun kunnen wij al deze kinderen niet helpen’, aldus Hermus.

Stichting Babyspullen
1 op de 9 kinderen in Nederland groeit op in armoede, in grote steden is dat 1 op 4 kinderen. Jaarlijks gaat het om 20.000 baby’s die in armoede worden geboren. Stichting Babyspullen helpt!
Stichting Babyspullen verzamelt nieuwe en gebruikte babyspullen, maakt daar babystartpakketten van en deelt die via diverse instanties uit aan (aanstaande) ouders in Nederland die het financieel moeilijk hebben. In 2016 zijn 2.244 pakketten door het hele land verspreid. In 2017 zullen dit naar verwachting meer dan 2.500 pakketten zijn. Bij de stichting werken ruim 140 vrijwilligers.

Noot voor de redactie/Niet voor publicatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Marjolijn Hermus, op 06-44449328. Meer informatie over Stichting Babyspullen vindt u op www.stichtingbabyspullen.nl. Bijgesloten foto’s zijn rechtenvrij te gebruiken door redacties.