Stichting Babyspullen: samen sterk tegen kinderarmoede

Tussenstand 2015: 35% meer baby’s geholpen met babystartpakketStichting Babyspullen (6)

Stichting Babyspullen heeft in 2015 tot nu toe ruim 830 babystartpakketten verstrekt aan (aanstaande) ouders die het financieel moeilijk hebben. Dat is 35% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. “Een mooi resultaat, waar veel mensen en bedrijven op verschillende manieren aan bijgedragen hebben. We zijn daar heel dankbaar voor”, aldus Marjolijn Hermus, oprichtster van Stichting Babyspullen.

Unieke aanpak
Dat het werk van de stichting hard nodig is, blijkt wel uit cijfers van de Kinderombudsman: in Nederland groeit één op de negen kinderen op in armoede. Ouders kunnen in die gevallen vaak niet voldoen aan de basisbehoeften voor hun pasgeboren baby: een warme deken, een kruik, verzorgingsspulletjes of voldoende kleertjes. Hermus: “Wij verstrekken de gratis pakketten uitsluitend naar aanleiding van een verwijzing van een hulpverleningsinstantie, zoals de Voedselbank of Jeugdzorg. Zo weten we zeker dat de pakketten terechtkomen bij de gezinnen die het écht nodig hebben. Dat maakt ons uniek in Nederland.”

Recht op goede start
De missie van de stichting is duidelijk: elk kind heeft recht op een goede start. “Als stichting werken wij met vrijwilligers en zijn wij afhankelijk van bedrijven en particulieren die ons doel steunen. Dit kan zijn door het schenken van babyspullen, het leveren van een financiële bijdrage of door praktische ondersteuning als vrijwilliger”, vertelt Hermus. “Samen kunnen we ervoor zorgen dat baby’s die in armoede geboren worden toch een goede start in het leven kunnen maken.”

Stichting Babyspullen
1 op de 9 kinderen in Nederland groeit op in armoede, in grote steden is dat 1 op 4 kinderen. Jaarlijks gaat het om 20.000 baby’s  die in armoede geboren worden. Stichting Babyspullen helpt!
Stichting Babyspullen verzamelt nieuwe en gebruikte babyspullen, maakt daar babystartpakketten van en deelt die via diverse hulpverleningsinstanties gratis uit aan (aanstaande) ouders die het financieel moeilijk hebben. In 2014 zijn 1.240 pakketten door het hele land verspreid. In 2015 zullen dit naar verwachting 1500 pakketten zijn. Bij de stichting werken ongeveer 80 vrijwilligers.