Te grote of kapotte kleding ook welkom

Stichting Babyspullen verstrekt twee soorten pakketten. Eén voor de eerste maanden (t/m maat 68) en één pakket voor de vervolgfase (t/m maat 92). Zo verzorgen we de basisproducten om kindjes te verzorgen tot ze ongeveer 2 jaar zijn. Babykleding tot en met maat 92 kunnen we goed gebruiken. In het sorteercentrum worden alle gedoneerde zakken uitgezocht en gesorteerd. Op maat, op jongens- en meisjeskleding en op item (broekjes bij broekjes, jasjes bij jasjes etc.). Naast de kleding worden er ook andere babyspullen gedoneerd, waaronder kruiken, beddengoed, ongebruikte verzorgingsproducten/luiers. Ook die krijgen een tijdelijk plekje in het sorteercentrum.

Niets weggegooid

Het gebeurt wel eens dat er kleding bij zit waar een vlek op zit of waar de knopen van ontbreken. Of we krijgen kleding die groter is dan maat 92. Deze kleding kunnen we niet voor onze pakketten gebruiken. Kleding/items die schaars zijn worden indien mogelijk gewassen en gerepareerd. De overige items die daarna overblijven worden gelukkig  niet weggegooid. Kleding die Stichting Babyspullen niet kan gebruiken, gaat naar een inzamel- en recyclebedrijf. Dit bedrijf brengt een deel van de kleding naar Oost-Europa, Roemenië bijvoorbeeld. De rest verkopen ze aan Afrika. Kapotte kleding wordt gerecycled. Tot vaatdoeken bijvoorbeeld of isolatiemateriaal, en krijgt op die manier een nieuw leven. Ze werken volgens het motto: ‘Kleding is geen afval.’ En daar zijn we het roerend mee eens.

Geld per kilo

Voor elke kilo textiel die we ophalen voor het inzamel- en recyclebedrijf krijgen we een bedrag. Dat geld gebruiken we weer om de kosten die onze stichting maakt te kunnen voldoen. Denk aan de huur van de loods, de transportkosten en de inkoop van schaarse goederen die nodig zijn voor de pakketten. Zo komt het uiteindelijk weer ten goede van de baby’s en de gezinnen waar we het uiteindelijk voor doen. Niets gaat verloren.

Aparte zak

U kunt Stichting Babyspullen dus ook helpen door te grote of kapotte kleding te doneren. (Dit kan natuurlijk ook kleding voor volwassenen zijn.) Breng deze spullen in een aparte en dichtgeknoopte vuilniszak naar een van de 150 inzamelpunten. Voorzie de zak van een grote sticker of een vastgeplakt a-4 met daarop: Te groot/ kapot. Dat scheelt onze sorteervrijwilligers ontzettend veel werk. Ze kunnen het dan meteen apart leggen. Kijk hier voor een inzamelpunt bij u in de buurt. http://stichtingbabyspullen.nl/contact/inzamelpunten/

Elke donatie is waardevol voor Stichting Babyspullen.